söndag 11 december 2011

Sugoläsk

Hette de verkligen så? De där isglassarna i plastförpackning som man klippte av i ena änden och sög på. Som man cyklade iväg till Hamre-tjorren och köpte för 1 krona eller nåt. Mmm. Jag älskade dem.

Och för några år sen hittade jag Swipper. Som man köper i mataffären och lägger in i frysen. Vilken lycka. Jag köpte dem för barnens skull intalade jag mig. Men de har i princip aldrig fått smaka nån. Glassarna sitter ihop tre-och-tre så då måste man ju äta tre åt gången. Tycker jag. Och visst smakar de kemiskt. Och säkert är det väldans onyttigt. Men mmm - sugoläsk...

6 kommentarer:

Annika sa...

Riktiga sugoläsk har börjat tillverkas igen i Västerås 2012 av ett företag som heter Mr Frost. Sugoläsk tillverkas efter originalrecept med smakerna: cola, hallon, citron och krusbär. Denhar börjat säljas på Galleri 2:An i Dingtuna, Västerås och snart kan du nog hitta den på många andra ställen.Det är bara att fråga i din butik/kiosk.

Fru Olsson sa...

Coolt! Det ska jag absolut kolla upp nästa gång jag är i Västerås! Spännande att se vad vuxna jag tycker om det. // Karin

Ninna sa...

Men ÅHHHHHH VAD JAG BLIR GLAD :)...Jag har saknat dom "riktiga" sugoläsken, jag ska till Västerås i helgen, DÅ ska jag in och köpa MASSOR med mig hem :)

Anonym sa...

Glassen fanns i E-tuna redan runt 1970 talet o en förbannat go glass

Fru Olsson sa...

Och de är fortfarande goda. Se länken:

http://enlevandecharad.blogspot.se/2012/12/de-finns-pa-riktigt.html

// Karin

Anonym sa...

Sugoläsk fanns i Kungsör på 50 - 60 talet 😋