torsdag 11 december 2014

Good enough?

Jag står i köket och förbereder morgondagens luciafirande. Det är bara lilleman som ska lussa. De lussar utomhus på fredag eftermiddag hela förskolan tillsammans. Och jag kan bara konstatera att så vidare mysigt att stå ute i regn och blåst en mörk december-eftermiddag är det inte. Luciatåget i sig är ju gulligt förstås. Men glöggen och pepparkakan i snålblåsten efteråt är inte särskilt lockande. Och alla föräldrar som trängs och ska fram och inte fattar att om alla tar ett steg bakåt så får alla se sin lilla ögonsten.

Lill-Tjorvas var Lucia förra året. I år blev han förtjust i den stiliga stjärngosse-struten när han fick syn på den, så i år blir det stjärngosse med strut och stjärna. Och med ett lucialinne flera storlekar för stort för att gå över overallen. Det säger sig ju självt att det liksom inte blir lika noga då. Eller?

Jag minns hur mamma stod och strök våra lucialinnen. Jag minns det mjuka, lena tyget. Fortfarande varmt och det doftade nystruket.

Nu står jag här. Och tejpar upp det knöliga lucialinnet så han inte ska trampa på det när han traskar omkring i leran. För hur noga är det när det är skumt, regnigt och bylsigt och med redan skitiga overaller? Vitt som vitt liksom. Och stjärnan som bara ramlar av. Det går ju att lösa med tejp det också. Syns inte på håll. Good enough.

På samma gång som jag tycker det är bra att kraven sänks, att man gör det man hinner. Det blir bra ändå. På samma gång kan jag sakna noggrannheten, äran i ett välstruket, väldoftande lucialinne. Med påsydd spets.

Men då måste de sjutton börja fira Lucia inomhus...

1 kommentar:

Anna sa...

Åh Jag minns också det där nystrykna lusselinnet, det var något speciellt!