onsdag 20 november 2013

Glitter och glamour

Sade jag att jag har börjat sjunga i kör? Jojomen. Och vilken kör sen. Alba Show Chorus. En tjejkör som sjunger barbershop. Vem hade kunnat ana. Så nu är det glitter, paljetter och lösögonfransar som gäller. Vilken grej.

Det var inte helt lätt att komma med i den här kören. Först fick man prya några veckor. Sen var det uppsjungning i kvartett. Och om man blev godkänd fick man ändå vänta tills alla hade sjungit upp för att få reda på om det fanns plats för just mig. Och just min röst. Själv har jag inte sjungit i kör på nästan 20 år. Och då var det förvisso en tjejkör, men en mer studentikos variant. Innan dess var det klassisk kyrkokör under ledning av den legendariske Bror Samuelsson i Västerås. Ojojoj, han skulle ha ryst av obehag vid blotta tanken på barbershop... Högljutt skulle han ha ryst. Och kanske dängt till mig med en pappersrulle...

Efter lite bakläxa kom jag ändå med i kören. Och då öppnade sig en helt ny värld. Barbershop-världen. Jisses. Mitt flöde på Facebook har helt ändrat karaktär... Det är tävlingar och folk sitter uppe på nätterna för att följa det hela. Det är strikta regler kring hur och vad och varför man sjunger. Det är smink-instruktioner och kläd-direktiv. Och det är rörelser, dans och omöjliga steg att göra samtidigt som man sjunger. Alltså det ska låta snyggt och samtidigt ska man röra sig snyggt. Och förstås se snygg ut. För till detta kommer glittret, paljetterna och lösögonfransarna.

Det var show i helgen. Vi nya hann lära oss tre låtar som vi var med på. Och jag måste säga att det är en mäktig känsla när man står där i strålkastarskenet i en snygg pose och glittrar i kapp med 40 leenden medan klangen ljuder i salongen. Det är snyggt. Det är läckert. Det är häftigt. Jag ser fram emot detta. Jag gillar stämningen i kören. Jag gillar seriositeten, humorn, glittret. Och framförallt är det härligt att sjunga igen.

Och så är det rätt kul med lösögonfransarna...




2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till Fransarnas värld! :-)

Beckan sa...

Underbart skrivet! Visst, det är precis såhär. Helt galet och helt fantastiskt kul! Välkommen!