onsdag 6 augusti 2014

Med katt

Jaha. Så har man blivit med katt. Och inte bara en katt. Utan två! Hur kunde det bli så här? Jag som aldrig i hela mitt liv har haft djur. Förutom akvariefiskar. Som för övrigt också var ganska läskiga. Jag som är rädd för alla sorters djur. Som är tafatt, rädd och harig av mig. Plötsligt ska jag ta hand om två små kattungar. Två små levande djur ska bo, äta, leva, bajsa i mitt hus. Hur kunde det bli så här?!

Nu skulle man kunna tro att det har tjatats och gnatats hål i huvudet på föräldrarna här hemma. Och visst har önskemålen funnits. Visst har det stått katt på önskelistan i några år. Men för min egen del så är det främst mitt eget djur-ointresse som ligger bakom. Jag vill inte att mina barn ska vara oerfarna, rädda och fega med djur. Jag vill att de ska lära sig hantera en levande varelse. Älska den, vårda den, ta ansvar för den. Det är något jag inte lärt mig. Jag har egentligen inte saknat det, eftersom jag varit tämligen ointresserad och feg från början, men jag kan känna nu att det är en tillgång och en bra erfarenhet att ha haft djur.

Så samtidigt som mina barn ska få möjligheten att ha ett husdjur, så är detta också en terapi för min egen del. Jag vill lära mig att ta hand om katterna. Krama, gosa, älska. Och plocka bajs ur kattlådan. Och klippa klor och stoppa in piller i dom. Jag vill bli en aning coolare helt enkelt. Men där är vi inte än. Inte alls. Än.






Inga kommentarer: