onsdag 11 februari 2015

Vad är det för dag?

Idag är ingen vanlig dag för idag är det pappas födelsedag. Fast utan själva pappan. Första födelsedagen utan självaste pappan. Det känns förstås konstigt och ofattbart. Fortfarande. Att man inte ens kan ringa och säga grattis. Den enda dagen som pappa brukade svara i telefonen och inte mamma när man ringde.

När jag ringer hem till mamma kan jag fortfarande i huvet höra hur pappa skulle ha svarat. För han svarade ju om mamma var borta. 'Ja, Olsson.' Jag tänker på det varje gång. När jag var hemma hos mamma i helgen så kunde jag se hur han ligger i sin säng när jag kommer upp för trappan. Kanske med en arm över huvudet. Som han lyfter på och kikar fram när jag kommer.

Lilla pappa. Vart är du och vad gör du? Ser du att vi har tänt ett ljus idag? Hör du att jag tänker på dig? Känner du att vi längtar efter dig? Älskade pappa. Grattis på din födelsedag.



Inga kommentarer: