måndag 27 april 2015

För hälsan

Nu har jag varit på ett sånt där riktigt skrytevent. Ett sånt där som man lägger ut på Facebook och Instagram både en och två gånger. Som man dessutom skryter om på sin blogg. Jag har nämligen varit på Hälso- och Träningshelg på Nässlingen. Ni hör ju. Vem vill inte skryta om sånt?! Fast jag får erkänna att jag var ganska skeptisk innan. Jag var rädd att det bara skulle vara en massa tränings-freaks som gör knut på sig själva av hurtighet. Såna som joggar två gånger om dan innan de går på gym och sen dricker en grön smoothie. Men efter att ha dubbelkollat både en och tre gånger så verkade det även vara riktat till såna som jag.

Har ni vart på Nässlingen? Inte jag, fast jag bor så nära. Och förutom att ön har ett kul namn så är det fantastiskt fint därute. Det är en ganska liten ö, med en konferensanläggning och stugor, fotbollsplan, restaurang och relax. Och så hav, solnedgång och vårblommor på köpet. Helt enkelt underbart.




Vi var ett gäng på 15 tjejer som samlades vid en brygga på Ljusterö. En båt hämtade upp oss och vi sneglade alla på varann för att bedöma hur vältränade och hurtiga de andra var. Väl ute på ön fick vi våra stugor. Med havsutsikt. Och sen var det dags för första passet. Löpträning. Det var skönt att höra att det knorrades på flera håll redan innan första passet och jag kände att jag nog platsade i skaran ändå. Och vilket kul pass. Annika från PT Hemma höll i all träning och en föreläsning under helgen. Hon hade förberett ett kort löp-pass i lugnt tempo, som passade alla, med 10 stopp för träning med det naturen har att erbjuda. Vi lyfte stockar, balanserade på klippor, kastade stubbar, gjorde plankan, tränade ruscher, backträning mm mm. Allt i den fantastiska naturen, med de redskap som erbjöds, i det tempo man orkade. Alltså det var så kul! Jag tror ingen knorrade efteråt. Förutom på utfallen som redan hade satt sina spår i låren.


Hela helgen fortsatte i samma stil. Vi fick testa på Mindfulness i Ullas Båthus. Jag var nog så pass mindful att jag slumrade till lite. Och dagen efter körde vi ett tufft tabata-pass i samma båthus. Med havsutsikt och svetten rinnande från nästippen. Träningen varvades med otroligt fin och fräsch mat på restaurang Svarta Malin. Hälsosam och vacker mat. Och mycket mat. Och så kanske vi drack lite vin också. Och snickesnackade. Och bastade. Och tog årets första dopp. En helt makalös helg som gett så mycket inspiration kring träning, mat och hälsa. Tack Nässlingen och tack PT Hemma. När kör ni nästa Hälso- och träningshelg? Den här hurtbullen ska definitivt med.

Inga kommentarer: