onsdag 7 maj 2014

En flicka med lugg

En flicka med lugg tittar glatt leende på mig från väggen. Inte helt olik min egen dotter. Eller son för den delen. Dragen finns där. Flickan är på scoutläger. Äter mat ur en kåsa. Tunna tunna flätor. Hon ler. Vad tänker hon på? Vem är hon? Hur kan hon vara jag. Fast för längesen. Vem var jag då? Vem är jag nu?

Vi ligger i mina föräldrars säng. Jag har baxat in projektor och den glittriga filmduken. Vi tittar på diabilder från förr. Flickan med lugg. Den blonda storasystern. Mamman som badar. Den solbrända starka pappan. Familjen från förr.

Jag skrattar och pekar och minns. Pappa ler. Eller vill han bara sova?

Ingenting kommer tillbaka. Allt är bara minnen. Bitterljuvt. Melankoliskt. Nostalgiskt. Men ändå fint. Vart tar alla minnen vägen? Sen. När det är slut. Varför samlar man på så många minnen? När man till slut bara vill sova.

Inga kommentarer: