måndag 18 juni 2012

Är hävarna redo?

Vi hade sommarfest med jobbet i fredags. En sån där fest som en stackars trebarnsmor från förorten ser fram emot. För då blir det vin. Och dans. Och så blir det taxi hem till spenaten. Kösta vad det kösta vill.

De hade ordnat tipspromenad och skumpa. En sån där konstig tipspromenad där man knappt fattar frågan. Och svars-alternativen var medarbetare på företaget. Jag var med på en fråga. 'Vem är snabbast i baren?' Ja, inte jag tänkte jag. Har de nånsin sett mig i en bar? Fru 'Alltid-köra-bil-hem' (om-hon-ens-kommer-på-after-worken...)

Senare på kvällen skulle flera av tipspromenadfrågorna få sitt svar. Dvs vem som var snabbast i baren skulle avslöjas på plats. Inför publik. Medelst ölhäv. Och jag vet inte hur de tänkte. Att sätta trebarnsmodern från förorten på ölhäv... Kanske hade de hört att jag var teknolog en gång i tiden. Men då hade de inte hört hur länge sen det var. Och hur oölig jag var redan då. Jag gillar inte öl. Har aldrig gjort. Och jag har aldrig lärt mig häva. Förvisso har jag övat ett antal gånger. Då. Förr i tiden.

Jaja. Som tur var struntade jag i det. Det är liksom inte värt det. Nuförtiden. Jag ställde mig redo att häva och lät ungdomarna ta hem segern. Utan att skämmas. Och visst förstår jag att min obefintliga party-stämpel suddades ut ytterligare. Men det är smällar man får ta. Det är smällar man faktiskt tar nu. Tuff skit bara.

Festlokal med ölhäv

Inga kommentarer: