fredag 8 juni 2012

Jag blir matt (och ordvitsar i rubriken)

Medan resten av min familj firade nationaldag och lekte med kusiner var jag runt i norra Stockholms alla affärer som kan tänkas handla med mattor. Utan framgång får jag tillägga. Jo, en blå dörrmatta kom jag hem med. Som jag dessutom är sjukt nöjd med. Den passade perfekt i färg till stolsdynorna om ni undrar. Men huvudsyftet med mattletandet var att hitta en matta att ha under matbordet. Vi har ju helt plötsligt finbordet till fulbord, eller vardagsbord kanske är bättre. Varje-dag-bord. Under det vill jag ha en stor och hyfsat lättskött matta som fångar upp alla matrester som faller från barnen.

Mitt första och mest lovande försök gjorde jag på Mattvaruhuset. Helt ensam kund i lokalen. Tre förströdda försäljare. Ingen frågade om jag ville ha hjälp. När jag för en gångs skull hade tackat ja till hjälp. Jag ville ju för sjutton till och med ha hjälp. Jag tittade runt. Samlade ihop mina frågor och anföll killen i kassan. Den unga killen i kassan...

- Jag skulle vilja ha en matta till skydd under ett köksbord. Jag har småbarn. Vad tycker du jag ska ha för matta då?
- Vi kan kolla lite på stuvbitarna här borta, sade han och traskade iväg till heltäckningsmattornas restbitar.
- Nja, jag hade tänkt mig en trasmatta eller en plastmatta.
- Jaha... Här finns det såna.
- Bordet är 1,10 x 2 m. Hur stor matta ska jag ha då?
- Ja då vill man ju ha lite större matta än bordet.
- Ja precis. Men hur stor?
- Hmm. Här finns en som är 1.40 x 2.30.
- Jaha. Räcker det?
- Hmm. Jag måste nog fråga en kollega.
- Ja gör det. Kanske kan du ta hit kollegan. Sade jag inte.

Han kommer tillbaka.
- Man ska ha en halvmeter utanför ungefär. Så 2x3 m borde räcka.
- Vad bra. Vilka mattor finns i den storleken?
- Tjaa. Han bläddrar runt lite på måfå bland mattorna. Den här är 1.40 x 2.30...
- Mmm. Jag såg det... Den här till exempel. Finns den i 2x3 m?
- Jag ska kolla.
Han hämtar en pärm.
- Nej tyvärr.
- Vilka stora mattor har ni då?

Han går bort till en matthög.
- Här ligger det stora mattor.
- Ja men det är ju inte trasmattor.
- Nej det är röllakan.
- Är de lättskötta?
Tystnad.

- Har ni plastmattor som är så stora?
Han skiner upp.
- Här borta ligger plastmattorna. Vi kan kolla.
Han går mot den lilla bokhyllan där ett tjugotal plastmattor ligger hoprullade. Alla max en meter breda.
- Nja - jag ser härifrån att det inte finns någon så stor. Säger jag.
- Nähä.
- Jaha.
- Mmmm.
- Nämen då vet jag. Tack för hjälpen. Not. Sade jag inte heller.

Inga kommentarer: