torsdag 14 april 2011

På kurs med Bingo Rimér

Jag har varit på fotokurs med Bingo Rimér - bara en så'n sak. Jag hittade den på hans blogg och den vände sig till mammor med barn som ville lära sig ta bra bilder på sina små älsklingar. Som hand i handske tänkte jag och slog till.

Som fotokurs betraktat var den rätt basic. Vi fick lära oss att om man fotar utomhus så ska fotoobjektet inte ha solen i ögonen, för då kisar man med ögonen. Vi lärde oss att man hellre ska placera fotoobjektet i skuggan, för då kisar man inte. Vi lärde oss också att den man fotograferar inte ska titta uppåt eller nedåt utan rakt fram... Sen undrar jag om det var så mycket mer, förutom lite repetition av vad vi just lärt oss. Men med tanke på att vi var 17 mammor med 17 otåliga telningar, så kanske både nivån och längden på föredraget var den rätta.

I kursen ingick oxå ett fotografi på guldklimpen. 17 otåliga bebisar skulle nu fotograferas av fotografen himself. Vilket kaos. Bebisar kröp, skrek, dreglade, skrattade, nöp, grät, bajsade, ålade, ramlade, rev och snorade runt på golvet framför den coola fotografen. Men vilka bilder det blev. Alla fick en fantastiskt fin bild på sin bebis med sig hem. Signerad Bingo Rimér. Så jobbar ett proffs. Kanske är det inte så stor skillnad på Babe-modeller och Baby-modeller ändå...

Så kändis-faktorn på fotokursen var hög. Jag var precis så pinsam som en 42-årig trebarnsmor bör vara. Jag fotade mig med den kända fotografen, jag pratade lite med fotografens fru, den coola och arga bloggerskan, jag försökte få min son att leka med kändisparets son och jag bad den kände fotografen signera sin bok. När vi gick fick jag en kram av Bingo Rimér och dagen var fullbordad. Jag lyckades dessutom få med mig två signerade porträtt av Lill-Tjorvas, eftersom jag inte kände igen honom på den första bilden och hävdade att en bild på min son minsann inte hade skrivits ut ännu...

På det stora hela en lyckad fotokurs. Om man gillar kändisar...

Lill-Tjorvas vill gärna bli fotograferad



1 kommentar:

Vardagsbetraktelser sa...

Såklart du ska ta passa på när tillfället ges. Jag var på en föreläsning med Tomas Fogdö för ett tag sedan. Han pratde om att man skulle ta vara på tillfällen som ges, man vet aldrig vart det leder.

Så jag gjorde precis som du: Jag väntade tills alla andra hade och, sen gick jag och köpte min bok av honom. Varför, jo för då hade han tid att prata med bara mig, och signera sin bok till mig, och bli fotograferad med mig. Så jobbar en person som vet vad han/hon vill. Så kontentan av det hela är. Vi gjorde rätt, de andra fel.

http://vardagsbetraktelser-vardagen.blogspot.com/2011/03/forelasning-med-tomas-fogdo.html