fredag 23 november 2012

Hur inspirerad kan man bli?

Jag hade en riktigt lyxig dag häromdagen. Jag var på inspirationsdag hos Confex med temat 'Kvinnor i tiden'. De hade samlat ihop ett imponerande gäng som på ett eller annat sätt skulle inspirera oss. Flera personer som jag länge velat se och höra. Jag hade otroliga förväntningar och vågade inte tro på att det verkligen skulle bli av förrän jag satt där på Cirkus med min väninna.


Ulla Skoog med pianist underhöll mellan föreläsarna. Hon var rapp och rolig som vanligt. Först ut var sedan Mia Törnblom. Som jag har velat se så länge. Och det första som slog mig var att vilken konstig röst hon har. Hur ska man orka lyssna på den? Men det gick snabbt över. Hon rev igång. Hon bjöd på sig själv. Jag skrattade och grät. Hon var konkret och jag kan nu både assa och dissa.

Nästa på tur var Annika Östberg. Vilken kontrast. Stor och ståtlig stod hon helt stilla på scen och berättade sin historia. Rakt upp och ner. Lugnt och nästan lågmält. Och det var knäpptyst på Cirkus. Jag blev oerhört berörd av hennes livsöde. Och de insikter hon tagit till sig under sitt liv. En imponerande kvinna.

Efter lunch fick vi träffa Martina Haag. Jag har läst några av hennes böcker och tycker att hon är fyndig och rolig. Hennes sommarprat hade också ett bra upplägg med många cliff hangers. Idag imponerade hon inte lika mycket. Det kändes lite ytligt i förhållande till övriga talare. Hon var finklädd och högklackad och lite skrytsam på nåt sätt. Nej, det gick inte fram riktigt och budskapet kändes tunt.

Sen kom en ny förälskelse för min del. Bob Hansson. Jag har aldrig sett honom men oj - han tog oss med storm med sin ödmjuka och kärleksfulla uppenbarelse. Vimsig, dramatisk och helt enkelt underbar.

Anders Lundin är också en favorit. Han är klurig och finurlig. Han skulle prata om att vara lagom bra. Men beskrev sen hur han minutiöst hade förberett sig och planerat för alla eventualiteter när han var programledare för Eurovision Song Contest tillsammans med Kattis Ahlström. Kul att se, men det kändes inte som att temat på hans föreläsning stämde med innehållet. För det blev ju bättre än lagom. Eller?

Sist ut var Lou Rossling. Vilken kvinna. Vilken energi. Jag hade inte hört talas om henne, men hon var otroligt inspirerande och en frisk fläkt. Hon hade varit lärare och berättade på ett gripande och innerligt sätt om hur vi behandlade våra barn i skolan på den tiden. Hon hade dragit kloka slutsatser och var väldigt inspirerande.

Ja, det var en underbar dag som berörde mig starkt. Jag och min väninna skrattade och grät om vartannat. Men vi njöt precis hela tiden. Full av inspiration gick jag sen hem och fortsatte min vardag, mitt jobb och mitt liv precis som vanligt...

Inga kommentarer: