onsdag 12 september 2012

11 kr

När jag rensade bland mina gamla papper hittade jag också min allra första lönespec. Från mitt allra första jobb. När jag gick i högstadiet.

Det hade kommit hem en sån där reklam för att man skulle börja dela ut reklam. Som jobb liksom. Jag funderade lite på det och roade mig med att fylla i namn och adress på lappen. Man satt ju jämt och fyllde i lappar och tränade på namnteckningen på den här tiden. Istället för att slösurfa liksom. Den ifyllda lappen postades sedan av en hjälpsam syster. Men hallå - jag hade ju inte bestämt mig??!!

Sen stod jag där. Varje söndag. Med ett berg av reklam som skulle sorteras och packas och delas ut. Det blev många långa nätter. Många långa rundor. I regn och rusk. Med cykel och bil. Med mor och far. Och tom med syster ibland...

På min första runda tjänade jag 11 kr. Elva kronor. För ett par timmars jobb. I regn och rusk. Efter några söndagsrundor kom den första löneutbetalningen. Min första lön. På 199 kr. Jag var så lycklig. Tills jag råkade cykla mot rött ljus och fick böta 200 kr...

Jag delade ut reklam under ett par år. När jag städade hittade jag mina lönespecar och en lista där jag skrivit ner allt jag tjänat. Med datum, betalning för rundan och total summa hittills. För allt jobb. Tillsammans. Jag bläddrade fram de fem A4-sidorna och kollade slutsumman. På två år hade jag tjänat ihop ca 5000 kr. För alla dessa nätter...

Nu kommer syrran säkert påstå att jag är skyldig henne en del för det jobb hon gjorde. Men då säger jag bara - tidningsutdelning. Väldigt tidigt på morgonen. Nurmi och Appelkvist. Jag var där!

1 kommentar:

u sa...

Du kommer ihåg så himla många saker som jag heelt glömt. Är det åldersskillnaden, tro? Nurmi och Appelkvist. My God!!