fredag 21 september 2012

Nu ska jag dryga mig

Nu ska jag dryga mig lite. Jag gick nämligen i musikklass när jag var liten. Lite finare. Lite bättre. Tyckte vi nog att vi var. Och för mig var det något som gav mig självförtroende. För jag kom ju in. Jag kom ju faktiskt in. På mina egna meriter. Visst - syrran hade banat väg som vanligt. Så lite kanske det var på hennes meriter. Men ändå. Jag kom ju in. Jag var inte helt kass. Och det stärkte mig.

Jag är annars helt vanligt musikalisk. Inget exceptionellt. Kan sjunga. Ingen solist. Ingen popstjärna. Vanligt ok helt enkelt. Men det här att ha gått i musikklass. Att ha sjungit i en avancerad kör. Med duktiga sångare under ledning av en stark musikprofil i hemstaden. Det satte sina spår. Och krav. Jag var ju trots allt lite bättre. Tyckte jag nog.

Jag fortsatte sjunga i kör när jag pluggade. Fast studentikost. Med bara tjejer. Inte så hög kvalitet men kul. Sen dess har det varit tyst från min sida. Men önskan har funnits där. Att hitta den rätta kören. Lite finare. Lite bättre. Men där jag ändå har möjlighet att komma in. Eftersom jag numer är helt osjungen på många många år. Alltså mer medioker än exceptionell. Så kraven består. Men min egen kapacitet - som dessutom bara var helt ok från början - har sjunkit. Ja ni förstår. Då blir det ju inget sjungande.

Nu har de startat en Pop-Along-kör här på byn. En sån där 'kom-och-sjung-och-ha-kul-för-alla-kan-sjunga'-variant. Med popmusik och kompband och hundra glada tanter. Sån som jag lett lite överseende åt. Inget för mig liksom. Och så har jag suttit på mina höga hästar men likväl inte sjungit alls. Hur kul är det liksom? Så nu gick jag dit. Jag tänkte vafan. Och visst - det var hundra tanter. Glada tanter. Och jag var en av dem. Och vi sjöng Eric Gadd. Och vi gjorde käcka rörelser. Och vi pratade inte alt och tenor utan höga stämman och låga stämman och den mittemellan. Och det var så skönt och så avslappnat och kul.

Så nu ni. Bort med divalaterna och ut ur garderoben. Här ska sjungas för att det är kul. Kanske kommer jag bättre i form. Kanske leder det till nåt mer. Eller så har jag bara helt enkelt kul med de andra tanterna.

3 kommentarer:

Emelie sa...

Sjöng du i Lithösen eller Linnea, eller fanns det ngn annan kör på din tid?

Fru Olsson sa...

LiHtösen. Vi hade fantastiskt kul. Sjunger du?

Emelie sa...

Inte i någon av uni körerna, och just nu mest i duschen. Blir liksom inte så mkt tid över när jag har jobbat så mkt vid sidan av studierna