torsdag 1 augusti 2013

Idag har jag fattat beslut

Och jag är helt slut. Som ni vet är det inte min grej. Det här att till slut sätta ner foten. Att bestämma mig. Det finns så många om och men. Så många alternativ att välja bort. Så många vägar som stängs. Ja nu var det kanske inte världens viktigaste och mest livsavgörande beslut jag fattade idag. Det må låta ytligt, ity det handlar om pengar och utseende. Jag har nämligen äntligen beställt nya glasögon.

Men det är faktiskt inte bara bågar som ska väljas. Denna gång handlade det även om att kanske vara otrogen och helt byta optiker. Eller inte. Att lämna Synsams trygga famn och kasta mig ut i otryggheten för att tjäna en krona eller två. Men alltså. På Synsam får jag ett par progressiva glasögon för 9400 kr. (7400 kr för en dryg vecka sen, men den kampanjen var slut och någon flexibilitet kring det verkade omöjligt.) På Specsavers får jag två par progressiva glasögon för 6300 kr. Hur i hela friden kan det vara så stor skillnad i pris? Kan det verkligen vara så stor kvalitetsskillnad? Har jag gjort bort mig nu?



Ett annat beslut att fatta var huruvida jag redan nu skulle gå över till progressiva glas eller om jag skulle avvakta till nästa gång. Jag sprang som en tätting mellan de två optikerna och fick olika besked, olika råd och olika pris på allt jag frågade...

Men en sak hade jag bestämt redan innan jag gick dit idag. Och det var att jag idag verkligen skulle beställa glasögon. Inget mer funderande hemma. Inget mer rådfrågande, surfande, googlande. Så priset fick avgöra. Vad jag kan utröna så ska kvaliteten vara densamma. Prisskillnaden mellan progressiva eller icke progressiva var inte så stor, så jag kom fram till att nu kör vi. Är man 40+ så är man. (Eller rättare sagt 45+...)

Efter mycket om och men var jag redo. Jag stod äntligen vid kassan med två par bågar och tusen kortslutningar i hjärnan av allt beslutande. '- Ska du ha polaroid i solglasögonen?' '- Aaaaah! Ja ja ja! För tusan!'

Inga kommentarer: