fredag 28 oktober 2016

Etiskt dilemma

Vi har länge haft en skamfilad lampa över soffbordet. Den var dyr och cool när vi köpte den, men har nu gjort sitt. Med sprickor i plasten och stora dammtussar i vecken såg den tämligen bedagad ut. Jag skulle kunna skylla på att den var oerhört svårdammad pga alla sina veck. Och att det också var därför den började spricka när vi lirkade in dammtrasan… Men då skulle jag ju ljuga, för så var det inte. Ingen dammade den och den sprack ändå. Kanske för att man slog huvudet i lampan efter att vi bytt soffa och lampan inte hamnade över soffbordet längre…

Hursomhelst. Äntligen beställde jag en ny lampa. En knasig och fluffig lampa gjord av gåsfjädrar. Vad äckligt tänkte jag och blev förtjust. Och nu hänger den ovanför soffbordet. Den är fluffig att slå huvudet i. Och den är så himla ascool.

Men det där med gåsfjädrarna stör mig. Är det verkligen riktiga gåsfjädrar? Förutom att det lät lite äckligt funderade jag bara ett kort ögonblick på, om det var etiskt försvarbart med äkta gåsfjädrar på en lampa. Jag tänkte inte tillräckligt länge, utan konstaterade att fjädrarna sitter ju utanpå fågeln. Klick, så var lampan beställd.

Lika förtjust är jag fortfarande, men har ändå på nåt sätt insett att så många lampor och så många gåsfjädrar som går åt, så kanske det inte har gått särskilt bra för de där gässen ändå. Vart är de nu? Saknar de sina fjädrar? Eller ha de rentav dött pga min lampa? Har det till och med uppmärksammats viralt, som de där mössorna med djurtofs som var så populära för några år sen. Finns det ett gåsfjäder-gate som jag missat? Eller kommer det att komma? Är detta verkligen etiskt försvarbart? Jag vågar inte ens googla på det.

Jaha. Nu googlade jag i alla fall. Det står att fjädrarna är plockade från marken. Hm. Jag väljer att tro att det är sant. Trevlig helg på er!

Inga kommentarer: