onsdag 24 maj 2017

Ska man vara rädd?

Idag ekar det dunka-dunka utanför jobbet. Jag trodde det var studenter, men det visar sig att fansen till ett fotbollslag har fått en egen gata att festa på här på Kungsholmen. En del av Fleminggatan är avstängd och det är hög musik, matvagnar och ölstinna magar som gäller. Jag beblandade mig med de röd-vita grabbarna och tittade förundrat på. Kommer de här bli fulla och dumma ikväll? Ska jag vara ärlig så kände jag mig lite smårädd redan nu. De ser farliga ut.


Jag fick naturligtvis googla för att fatta vad det handlade om. Jag fick dessutom googla Ajax för att fatta vart de kom ifrån. Så - det är holländare som tagit över Fleminggatan och som redan skrålar och skanderar. Jag gissar att Manchester United har fått en annan gata att förfesta på. Hur nu stämningen är där efter attentatet i förrgår. Vilket förstås är en ändå större anledning att vara rädd.