måndag 21 april 2014

Mammas müsli

Jag har som de flesta gått på en hel del olika dieter. Den enda som funkat är Viktväktarna och den enda som passat mig är 5:2. När GI kom så köpte jag även då alla böckerna, men orkade aldrig fatta hur det funkade. Så i den fina GI-kokboken är det endast ett recept jag testat. Müslin på första sidan... Men å andra sidan har jag fortsatt göra müsli till familjen efter det. Mycket gott. Och mycket uppskattat.

Recept från "GI för hela familjen" av Ulrika Davidsson

200 g blandade nötter, till exempel mandel, hassel-nötter, valnötter, paranötter, cashewnötter
6 dl dinkelflingor
6 dl havregryn
2 dl solrosfrön och/eller pumpafrön
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
3 dl vatten
5 msk neutral olja
3 msk honung
2 dl russin


Sätt ugnen på 225 grader. Hacka nötterna grovt och lägg i en stor bunke. Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solrosfrön, kokosflingor och linfrön och rör om. Blanda vatten, olja och honung och häll i bunken. Rör om med händerna. Bred ut blandningen på en långpanna och sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Rör om i långpannan då och då, för müslin bränns lätt. Låt kallna och blanda sedan ner russinen. Förvara müslin i burk med lock.

Inga kommentarer: