tisdag 30 april 2013

Att leka med en treåring

Jag är dålig på att leka. Jag tycker det inte är så väldans roligt. Jag är mer för pyssel och rita och sånt. Men man vill ju vara en rolig mamma. Som leker och busar. Idag har jag vabbat med Lill-Tjorvas. Och han är så pass pigg att han behöver underhållas. Och inte ens jag sätter honom framför TV'n hela dagen. Halva dagen räcker gott och väl. Så blir det Paddan andra halvan...

Nej nej. Naturligtvis inte. Idag har jag lekt.

Först spelade vi trummor. Fast jag fick inte välja när jag skulle spela. Eller hur jag skulle spela. Inte ens att jag skulle spela. Det bestämde Lill-Tjorvas. Han räknade in. 1.2.3.4.5.6.7.8.9.15... Sen spelade vi. Tills han ropade 'Avsluta!' Då slutade vi. När han började spela fick jag också börja spela igen. Tills han ropade 'Avsluta!' Sådär höll vi på och det var ganska så kul. Tills han bytte ut 'Avsluta' och ropade 'Bajs' istället. Och skrattade så han kiknade...

Sen lekte vi riddare. Med riddarkläder och allt. Fast han hade visst första tjing på de riktiga riddarkläderna. Jag fick nöja mig med en Emil-mysse och en svart kavaj. Det tyckte han passade bra. Inte så väldigt riddarlikt om jag får klaga... Vi svärdades med drakar. Vi hällde vatten på drakar. Vi jagades och jagade. Vi stupade och vi segrade. Till slut lockade jag med mig riddaren med en riddarbok så vi kunde stupa i säng. Men det var visst bara jag som stupade. Den andra riddaren låg och fnittrade åt riddarboken. För där var det visst nån som satt på toa och bajsade!

Inga kommentarer: