torsdag 16 maj 2013

Biotopia

Har ni varit på Biotopia i Uppsala? Om inte så kan jag verkligen rekommendera det. Jag är inte ett fan av museum men det här är nåt mer. Den utställning som de har byggt upp är helt underbar. Det är som stora akvarium med olika miljöer. Där finns djur och växter, det blir dag och natt och fåglarna kvittrar, vattnet porlar och älgarna pratar. Man kan sitta länge och bara titta och fundera tillsammans i dunklet framför varje fönster. Det finns massor att upptäcka.



Förutom en cool byggnad och en fantastisk utställning så har de även aktiviteter och laborationer för barn. När Vildis och jag var där byggde hon en legorobot, som de sedan programmerade att köra en uppritad bana. Roligt och lärorikt. Och när roboten kom i mål kunde den göra en piruett... Eller ramma ett hus...



Sen är det en mysig och avslappnad stämning på Biotopia. Det känns liksom hemtrevligt. Och så hemlagat och hembakat i fiket förstås. Perfekt för mamman när en dotter labbar...


Idag fick jag också tips om deras livesändning från en fågelholk. Men alltså! Vad coolt! Och att jag hellre sitter och ser den här livesändningen än vilken Big Brother-historia som helst, säger kanske en del om min ålder...

Inga kommentarer: