torsdag 23 maj 2013

Boken eller filmen?

Jag har äntligen läst 'Berättelsen om Pi'. När den kom upp på bio kände jag direkt att den här vill jag läsa först innan jag ser den. Jag vill inte förstöra en bokupplevelse genom att se filmen först. Å andra sidan förstör jag förstås en filmupplevelse genom att läsa boken först... Det är så svårt att göra valet. Bok eller film? Film eller bok? Oftast väljer jag boken.

Boken var bra så klart. Men jag tror kanske att filmen kan vara ännu bättre. Vilket är ovanligt. Kanske blotta vetskapen att det finns en film förstör bokupplevelsen? För jag tänkte hela tiden på hur de löst detta i filmen? Vilka makabra syner skulle detta generera? Hur får de fram att det går så himlans lång tid? Hur bra kan man animera en tiger eller ser det bara löjligt ut?

Själva storyn är makaber och osannolik. Att en liten pojke överlever i nästan ett år i en livbåt tillsammans med en tiger. Det låter ju lite otroligt. Om man säger så. Och ändå blir det så sant. Det känns genomtänkt och faktamässigt. Det känns på riktigt. Ja, det känns nästan genomförbart. Men kanske inget man skulle rekommendera...

Nu måste jag i alla fall se filmen. Går den fortfarande?

Inga kommentarer: