lördag 18 maj 2013

Mina gröna fingrar

Jag har slängt alla mina krukväxter. Varför det kan man undra. Jo för de dog. Varför det kan man undra. Jo för jag slutade vattna dem. Varför det kan man undra. Ja det kan man undra. Jag orkade väl inte. Jag tror jag struntade i det. Kan inte säga att jag glömde det. För jag såg ju hur de led. De stackars blommorna. Jag kanske helt enkelt är en krukväxtplågare...

Men det var ändå ganska svårt att ta död på dem. De här växterna är resultatet av många års misskötsel. Det här är de som överlevt veckor utan vatten. Utan uppmärksamhet. När mamma kom på besök tog hon sig an de stackarna. Men dessemellan fick de vatten bara på tur. När de blev alltför dammiga fick de kanske en dusch. Ny jord vet de inte vad det är. Rötterna tittar fram och bladen ramlar av. Kala stammar, trötta nackar, bleka färger. En sorglig samling. De blev tåliga, men också ganska fula. Många av växterna har jag haft sedan jag pluggade i Linköping tidigt 90-tal. Endast de riktigt starka har klarat sig. De har kämpat väl, men jag var dem övermäktig... Förlåt.


Inga kommentarer: