onsdag 26 juni 2013

Progressiv eller aggressiv?

Det är dags att köpa nya glasögon. Det har det varit länge men jag är för snål för att acceptera det. Det här att följa mode vad gäller glasögon kan jag inte fatta att folk har råd med. Det kostar multum. Och lite till. Sen blir jag förvirrad av alla dessa nya butiker som verkar så billiga? Kostar det verkligen mindre där? Är de lika bra? Eller på vilket sätt är de i så fall sämre? Jag har varit trogen mitt Synsam, men å andra sidan har jag ju inte bytt så ofta som jag skulle behöva... Av ren snålhet.

Så kom då den dagen då optikern säger att jag behöver dubbelslipade glas. Progressiva. A la Siewert Öholm. Aaaaah! Och jag har ju märkt det. Det är förvisso inte bara jag som drabbats av sämre syn så här vid mogen ålder. Många vänner och bekanta köper läsglasögon på Statoil... Och man ser faktiskt lite klok och lärd ut när man drar ner glasögonen på näsan och kikar över kanten. Och gammal... Jag å min sida - som redan är översynt - har märkt att jag på nära håll liksom väljer att titta under glasögonkanten. Hur inkligent ser man ut då? Igenkligen?

Nåja - att prova bågar är också en sysselsättning. Förra gången jag skulle köpa glasögon fastnade jag just där. Jag kunde inte välja. Och de gamla fick vara kvar... Nu bestämde jag mig för att mitt nya, snabba jag skulle bestämma mig fort fort fort. Inget velande. Uteslutningsmetoden och inte rådfråga en massa folk. För då får man bara olika svar... Så jag har bestämt mig. Nåt av nedanstående blir det. Och gissa nu inte fel för sjutton... Lika bra ni håller tyst tills de är på plats...


Men så ställdes jag ändå inför ett val. Och har kört fast. Optikern som gjorde synundersökningen förklarade nogsamt hur man så här i början av sin progressiva karriär ändå kan välja att ha enkelslipade glas. Och istället för att titta under glasögonkanten kan man lite världsvant sätta glasögonen i pannan när man läser. Då ser man också klok ut och det kan dessutom många dagar vara en räddning för frisyren. Sade ju inte optikern men det kom jag fram till själv...  Hon berättade om fördelar/nackdelar på ett hyfsat neutralt sätt och valet var mitt.

Nästa dag träffade jag en annan optiker som hade en mer aggressiv approach. Självklart ska jag ha progressiva glas. Och inte de billigaste för de är dåliga. Och hon hade en attityd som gjorde mig sprickfärdig. Jag kände mig manipulerad, inträngd i ett hörn, inkompetent och lurad. Jag kände mig så pass överkörd att jag nu överväger att byta till en annan optiker. Men risken är då väldigt stor att det inte blir av. Att jag fastnar igen. Och de gamla kantstötta, omoderna, titta-under-kanten-glasögonen blir kvar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är jättesnygg i glasögonen överst till höger!!!
Lyssna till den första, gå tillbaka till henne och gör som hon säger och betala och se glad och snygg ut :-)Och så blir du stolt över ditt ganska snabba beslut.

Kram Johanna