tisdag 25 juni 2013

Spara och förvara

Jag älskar IKEA och IKEA älskar mig. Jag definierar nämligen målgruppen för deras Spara och Förvara. Man kan nästan säga att jag är Spara och Förvara. För jag älskar att spara. Och jag älskar att förvara. Mycket. Och länge. Ju mer saker jag vill spara, desto mer plats behöver jag för förvara. Bara jag får en ny byrå kommer jag att få bättre plats och bättre ordning. Bara en liten garderob till så kommer jag att ha koll på kläderna. Och bara jag fått en ny hylla så ska jag rensa. När jag fått en struktur, lite mer plats, en hylla, en låda, en krok... Och jag sparar och sparar. Och jag förvarar och förvarar.

Vi har ett kartongrum i vårt hus. Det där rummet där vi ställde alla kartonger när vi flyttade in. Som möblerades sist. Och som fortfarande har kartonger... Inte nödvändigtvis samma kartonger. Och inte lika många. Men några kartonger och annat som är på väg nånstans. På väg upp på vinden, till sopsorteringen, som ska skänkas bort eller hem till mamma... Saker i all evighet. Och ja, det är mina. Nästan bara mina saker...

Till slut kapitulerade vi. Det där skrivbordet som stod under alla sakerna sällade sig till saker på väg nånstans och lades ut på Blocket. Istället inhandlades 3 finfina garderober att spara och förvara i. Och nu har jag byggt garderober. IKEA-garderober.

Jag älskar att bygga IKEA-möbler. Åh - jag känner mig så duktig. Det är så tydliga instruktioner, steg för steg, att jag hade kunnat skriva dem själv. Struktur, ordning och reda, en sak i taget. Den skruven där, vänd, spika, allt bara klaffar och allt bara passar. In till minsta skruv. Jag fascineras av att det faktiskt. Och så har det inte alltid varit. Att det faktiskt alltid stämmer. Det är inte ens för många skruvar.

Åh, nu ska jag snart flytta in i mina nya garderober. Ja, inte bokstavligt talat kanske. Eller?

Spara och Förvara i lekrummet...

Inga kommentarer: