onsdag 23 november 2011

Nu är jag så där snygg igen

Jag har varit hos frissan. Alldeles för sent som vanligt. Så att jag hann bli så där trist och tråkig och glåmig som jag blir. Att hitta en bra frisör är som att hitta sig en partner. Nästan. Det är så mycket som ska stämma.

En frisör måste
...vara lyhörd
...ha egna idéer
...men bara lagom tokiga idéer
...kunna tolka mina kryptiska beskrivningar
...ha god smak
...vara snygg i håret

Jag har letat frisör i hela mitt liv. Det har stundom varit tufft. Först får man chansa lite. Kanske får man nån rekommenderad. Sen ska det klicka första gången. Och så ska man fråga chans, dvs be att få komma tillbaka till samma. Sen ska frisören vara trogen och inte byta salong eller starta eget eller byta yrke. Ibland står man utan och kommer sig inte för att leta ens. Tills man blir desperat och tar första bästa. Och så blir det som det blir också.

I princip har jag haft tre frisörer. Som det funkat med. En försvann och bytte salong. En går jag till ibland. Hon är guld! Men lite arg av sig. Och så gillar hon inte barn. Fick jag höra när jag hade Lill-Tjorvas med mig en gång. Min mamma fick gå med barnvagn fram och tillbaka i regnet under tiden jag klippte och färgade håret... Den tredje håller på att skola om sig. Så typiskt. För hon är bäst. Men henne får jag gå till ibland ändå. Hoppas hon fortsätter vänstra med frisörjobbet. För så här snygg blir jag.

2 kommentarer:

Frissan sa...

Blev tipsad av Lotta att gå in och följa din blogg. Vilken härlig blogg, och det första man möts av är ens eget "lilla verk"... Kul, att du är nöjd! Hälsn. hon som håller på att skola om sig.
p.s. och, ja, vi får väl vänstra lite då och då, när tiden finns...

Fru Olsson sa...

Oj, nu blev jag ju nästan lite generad :-) Självaste Frissan...