tisdag 8 november 2011

Riktig elefant!


Vi har varit på äventyr. Vi har åkt elefant. Riktig elefant. Det var en sån där typisk turistfälla. Men vilken bra turistfälla! T och jag gjorde en liknande tripp för många år sen och jag hade inte så höga förväntningar. Men vi åkte ändå. För barnens skull…

Och så var det så bra. Välordnat och tillrättalagt. Ett perfekt och alldeles lagom äventyr. Vi åkte kärra efter bufflar, kollade på vackra orkidéer (!), lärde oss hur man odlar och skördar ris, åkte elefant - riktig elefant och såg både ’baby elephant show’ och ’monkey show’. Det var högt tempo, en fin och välskött anläggning och vi lotsades runt mellan stationerna av en glad guide. Rent av proffsigt. Det liksom flöt på trots att alla turister och japaner hade bokat olika antal shower och event. Det krävs lite logistik att få ihop det. Kan man tro.

Själva elefantturen var förstås mest spännande. Högt upp sitter man och det gungar betänkligt och de där läbbiga snablarna når väldigt långt och letar ständigt efter fler bananer. Och så var det busiga elefantförare som låtsades tappa kontrollen över de stora och säkert uttråkade elefanterna så både mammor och barn höll på att kissa på sig…

På ’baby elephant show’ var Vildis modig och fick lite ryggmassage av en elefant. Som inte såg så baby ut i mina ögon när den lade sin tunga fot på min lilla dotters rygg. Men den fick inte spel och trampade till just då som jag befarade, utan Vildis kom glatt skuttande tillbaka och torkade bort lite snabelslem ur håret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men åh vad härligt det låter!//KusinMaria