måndag 27 januari 2014

Att konversera en 3-åring

Jag och Lill-Tjorvas var och badade i helgen. Mysigt och roligt och efter badet skulle vi äta. Jag skulle vara duktig mamma så jag försökte konversera mitt barn. Det gick sådär.

- Var det roligt att bada?
- Mm
- Du var så duktig att simma.
- Mm.
- Vad var roligast då?
- Bada
- Jaha...

- Är korven god?
- Mm
- Snart får jag min mat också. Det ska bli gott.
- -
- Du kanske vill smaka av mig?
- Nä

- Vad vill du göra när vi kommer hem då?
- Leka
- Vad vill du leka då?
- Titta, de har två tv-ar!
- Ja, titta. Vad är det på tv'n då?
- Fiskar.
- Ja, titta vad roligt. Är de fina?
- Mm

- Jaha...
- -
- Är det roligt på dagis då?
- Mm
- Vad brukar ni göra?
- Leka
- Vad leker ni då?
- Får jag glass nu?

Efter ett antal olika öppningar som inte ledde vidare till något och utan minsta motfråga gav den trötta mamman till slut upp. Sonen tittade vidare på de två tv-apparaterna och mamman kollade bara lite på mobilen...

- Ska han äta papperet på glassen?
Undrade bordsgrannen. Lite spydigt...

Mamman tittade generat upp från mobilen.
- Försök konversera en tre-åring själv då?
Sade hon inte. Utan log bara och tog bort papperet som fanns kvar på struten...

1 kommentar:

Unknown sa...

Ha, ha.. underbar igenkänning.