söndag 26 januari 2014

Fredagsmus

Äntligen fredag och familjen är samlad för klassiskt fredagsmys. Tacos och alla på gott humör. Plötsligt hojtar pappan i huset till. 'Vad var det? Jag såg nåt!' Jodå. Musbesök. På en fredag och allt. Och ända in i nya köket. Och fast vi sitter där allihop och stojar och äter. Hela familjen ryste av obehag och sen började jakten. Vart tog den vägen? Och vart kom den ifrån? Hur många barn har den? Och hur länge har den varit i köket? Har vi nån mat framme? Med Lill-Tjorvas uppkrupen på min rygg, letade jag runt helt coolt och avslappnat för att inte hetsa upp några oroliga barn. Men hade mus-eländet dykt upp hade jag naturligtvis hoppat upp på närmaste rygg jag också...

Vi hittade aldrig vår fredagsmus. Däremot hittade vi det förmodade ingångshålet. Det är numera igenspikat. Ordentligt igenspikat. Vi hoppas att musen var på rätt sida när vi spikade igen hålet. Och att musen med familj har nån annan väg ut så de kan flytta istället för att långsamt svälta ihjäl under vårt golv...


Inga kommentarer: