torsdag 12 mars 2015

Sminktips

Det får man aldrig på den här bloggen. Och inte nu heller. Tvärtom faktiskt.

För 100 år sen, i början av min och makens karriär, fick jag en sminkkurs på Face i present av honom. Jag lärde mig där en diskret vardagssminkning, köpte alla produkter de använt och har sedan dess sminkat mig exakt så. De dagar jag sminkar mig. Och det har funkat fint. Så när en produkt är slut går jag till Face och köper ny. Men något som inte ingick i planeringen var att jag nu flyttat till tjottahejti. Och här finns ingen Face-butik. Inte ens i närmaste förort finns den. Men med tanke på hur sällan jag köper nytt så har det funkat att köpa upp ett lager de gånger jag behövt. Om man har lite framförhållning. Som jag har. Ibland.

En produkt som jag använder började jag dock med 100 år tidigare än vid sminkkursen. Och det är en ansiktskräm från Body Shop. Min ursprungliga kräm med Jojoba lade de ner, men jag hittade en nästan lika bra som jag fortsatt med. Jag handlar absolut inget annat på Body Shop. Inte för att de har dåliga grejer. Utan för att jag har ju ingen aning om vilken färg eller nyans eller nånting. För jag använder ju rouget Körsbär från Face gubevars... Inget annat. Men min ansiktskräm vill jag inte vara utan. Så när jag väl handlar blir det 2-3 stycken på en gång, och det räcker säkert ett år skulle jag tro. Nån storkund som samlar bonuspoäng är jag således inte. Men varje gång jag handlar där vill de förstås att jag blir medlem. Och som jag hatar alla dessa bonussystem och poänginsamlingar man utsätts för. Alla butiker och apotek med självaktning har förstås en klubb. En klubb för medlemmar. Som kostar gratis och så får man hem rabattkuponger som ligger i plånboken tills de gått ut.

Om jag ogillar alla dessa bonusklubbar så tycker jag ändå mer illa om klubbarna man betalar för. Som tex H&M. De tar betalt för att jag ska få vara medlem. Förvisso en struntsumma, men ändå. Principen. Att betala för att få erbjudanden och rabatter. Fast jag handlar hur mkt som helst hos dem. Är inte rabatten för att jag är en trogen kund? Nej, det vill jag inte betala för. Och hos Body Shop ska man också betala för sitt medlemskap. Sen tjänar man in det på ett enda köp säger de, men jag lyssnar inte. För jag är redan arg.

Så gick det när jag nu skulle fylla på mitt ansiktskrämslager. Jag hade redan köpt en burk. Hade akut slut och det fanns bara en kvar i butiken jag var till. Så nästa dag när jag råkade hitta en till butik så tänkte jag att jag köper väl 2 till så att jag har. 3 burkar gör jag ju av med innan de går ut. Jaha. Då säger fröken i affären att; Är du medlem? Nähä, men just nu får du '3 betala för 2' om du är medlem. Det kostar bara 100 kr och så får du rabatter och % och hej och hå. Och jag blir bara trött. För jag vill inte ha 4 burkar ansiktskräm hemma. Visst att jag bara betalar för 3 men jag behöver inte 4 burkar ansiktskräm hemma. Och jag orkar inte stå här och snabbt räkna ut hur många jag borde köpa och vad jag kanske kan tjäna på det och hur många % är det hit och dit? Jag orkar inte. Jag hade bestämt mig för en sak och nu måste jag snabbt ta ställning till nåt annat. Jag vill inte höra om medlemsklubbar och erbjudanden och poäng. Låt mig bara vara. Låt mig handla vad jag vill!

Så det steg mig åt huvudet. Jag sade lite luddigt att Neej, jag tror avvaktar lite. Som om det var nåt att fundera på. Vill jag ha två eller tre för samma pris? Hm - det måste jag verkligen fundera på... Jag ställde tillbaka mina två burkar och flydde fältet. Till en fruktansvärt förvånad frökens blick.

Jaha. Nu blev det ju sminktips i alla fall. Rouget Körsbär från Face. Och den där ansiktskrämen som inte är Jojoba från Body Shop. Håll till godo.

Inga kommentarer: