fredag 14 december 2012

Min bil är inte lik din bil...

...det är en skitbil. Båda två faktiskt. Oj, vad vi har haft dyra bilar den senaste tiden. 3500:- hit och 3500:- dit. Och då har vi ändå haft tur att det inte kostat mer...

Förutom att jag då körde fast häromdagen, som jag skrev om tidigare. Så var det bara några dagar före det som storbilen inte startade. Den fick bärgas bort och datakillarna på bilverkstaden bootade om den.

När jag häromdagen åkte på kundebesök med den andra bilen. Och missade en avfart. Och inte kom av E4'n på några kilometer. Och med panik i blicken försökte komma på hur jag skulle komma tillbaka. Och samtidigt försökte ringa kunden för att erkänna sen ankomst. Mitt i den cirkusen så började en lampa blinka. En sån där lampa som man förstår att man bör kolla upp vad den betyder. Och som man kan ana att det står typ 'Stanna Bilen' på. Typ 'OMEDELBART!' Min kollega i baksätet fick instruktionsboken kastad i knät. Men han hade fullt upp med att dessutom vägleda mig tillbaka på rätt spår. Så när vi väl kom fram så rusade vi in till vårt möte.

Det visade sig sen. Efter mötet. Och enligt instruktionsboken. Att kylarvätskan behövde fyllas på. Och den tidigare så taffliga Fru Olsson åkte till en mack. Läste innantill i instruktionsboken. Fick faktiskt upp motorhuven. Klurade ut vart man skulle kolla nivån på kylarvätska. Konstaterade faktum. Smutsade ner fingrarna. Tog med instruktionsboken in. Pratade med vänlig själ. Fick hjälp och stöd och fyllde sedan vant och obehindrat på kylarvätska i förhoppningsvis rätt hål och körde hem. Helt otafflig skulle man kunna säga.

Nu var det ju inte slut där. För problemet berodde på läcka och det kostade naturligtvis 3500:- att fixa. Samtidigt som den bilen fick sin översyn skulle mamman i huset skjutsa barnen till skolan i storbilen. Som än en gång vägrade starta. Men hallå! Så nu är bärgningsbilen på väg... Igen... Får man hoppas att det inte kostar mer än 3500:- denna gång också? Sorry ungar! Inga julklappar i år...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nämen usch och fy. Kan riktigt känna känslan, Hundans oxå!!
Stackars den som fick dig som tomte i år då, tror faktiskt att det var jag!

Kram till dig, det kan du behöva : )