tisdag 17 maj 2011

Tagen och betagen av Fröding

Ikväll lämnade jag maken hemma med fyra ungar, två glada och två som gallskrek, och drog till stan på teater. Det var SuperSis som ordnat biljetter till 'En dåres sånger' där Sven Wollter gestaltar Gustaf Fröding och hans sista tid i livet. En fantastisk föreställning där t.o.m tårar trillade för att jag var så tagen av denna diktare och människa. En varm och sorglig föreställning som berörde. Han var en stor konstnär och en människospillra. Fantastiska texter och en närvaro på scen som gick att ta på. Bland det bästa jag sett på länge.

Många av texterna kände jag så väl igen, men jag har liksom glömt bort dem. Jag kommer ihåg dem från svenskan i gymnasiet och att jag tyckte om dem redan då. Nu måste jag läsa mer om och av Fröding.

Vara är vara
av Gustaf Fröding

Jag är
Jag är jag
Jag är det jag är
Jag är icke mer än jag är
Jag är allt det jag är
Jag är icke mindre än jag är
Jag är icke det jag icke är
Jag är helt och hållet jag

Inga kommentarer: