torsdag 14 mars 2013

En riktig hm hm schlager

Jag är nog väldigt gammaldags för jag gillar verkligen inte svordomar. Det sitter så djupt. Jag tycker det är så onödigt. Jag tycker det är så fult. Visst kan jag svära när jag är arg och upprörd. När jag slår mig på tummen eller slår i tån. Och då passar det så bra att svära. Men att använda svordomar för att förstärka. I det vanliga pratet med kollegor och vänner. Nej, jag kan inte och jag gör det inte.

I bloggen har jag ibland känt behov av att lägga in ett 'jäkla' för att förstärka något. Och precis när jag skriver ordet så känner jag hur det tar emot. Det går inte. Och jag ändrar till himlans...

Så kommer dessa Melodifestival-låtar. Sean Banan svär och barnen sjunger med. Och gubbarna i år. 'En riktig j..a schlager.' Vuxna människor. Som borde veta bättre. Jag tycker det är så onödigt. Nu går min 2-åring runt och sjunger svordomar. Innan han ens vet vad det är. Men det är tur att han är så lättlurad. För i vår familj har vi ändrat texten lite. När vi går runt och nynnar på gubbarnas hit. 'Här har ni nu en schlager. En riktig härlig schlager...' Töntigt? Ja, men hallå! Som om låten inte var töntig redan innan...


1 kommentar:

Vardagsbetraktelser sa...

Håller med dig!! / Kram