söndag 3 mars 2013

Felicia försvann...

Men hur hemsk kan man vara? Vilken fruktansvärd mamma! Jag har just läst Felicia Feldts bok 'Felicia försvann' där hon skriver om sin uppväxt med 'barn-experten' Anna Wahlgren som mamma. Och om detta är hennes upplevelse är det helt hemskt. Och hur osant kan det vara? Jag blir brydd.

Nu har jag inte läst Anna Wahlgrens böcker eller följt hennes metoder. Och både hon och hennes metoder har varit omstridda förut. Men många förespråkar hennes sovmetod. Och hon beskrivs fortfarande som något av en guru inom området. Mamma-området. Hård men rättvis? Kan hon då samtidigt ha varit en sån hemsk mor? Kan det verkligen vara sant? Nu måste jag googla. Vad kände med Simon egentligen? Och vad säger alla andra syskon? Är det Felicia som är udda? Men bara det att ha flyttat så många gånger. Att ha så många olika relationer. Bara det är ju udda och anmärkningsvärt.

Själva boken är lättläst om än lite rörig. Den hoppar fram och tillbaka i tiden och det är ganska svårt att hänga med i turerna. Hur gammal är hon nu? Bor hon hemma? Varför flyttar man hit eller dit? Jag hade föredragit kronologisk ordning för att förstå bättre. Även om känslan absolut gick fram...

1 kommentar:

Ankan sa...

Jag såg Felicia i Skavlan i höstas. Hon var rätt sansad och strukturerad. Det lät hemskt det hon berättade och jag tänkte att jag skulle läsa boken, men det blir inte av.

Sen såg jag Anna W i Skavlan häromnyligen, men hon verkar ha det jobbigt med sig själv. Svårt att få nån uppfattning om hur det egentligen var. Hon hävdade iallafall att det var pappan som låg bakom boken som Felicia skrivit.

Tänk att människor kan uppleva samma händelser och situationer så olika. Man undrar ju själv hur ens eget barn upplever tillvaron. Man vill ju inte att hon ska sitta i TV om 30år och presentera en bok om sin hemska uppväxt.