torsdag 5 september 2013

Fjärilseffekt som uteblir

Jag har inte bara sett en film. Jag har läst en bok också. Och nu minsann har jag läst en bok med hårda pärmar. Jag brukar snåla och vänta in pocket-utgåvorna. Men nu fick jag en sprillans bok i gåva. Av en av mina favoritförfattare - Karin Alvtegen. Ja, det är ju inte hon som har gett mig boken, utan det är hon som har skrivit den... Men det fattar ni väl?!

'Fjärilseffekten' heter boken. Och jag vill så gärna skriva att den är underbar, men den räcker inte riktigt ända fram. Den känns inte klar. Berättelsen och historierna finns där. Människorna och känslorna likaså. Men det blir för tunt, eller för kort. Kopplingarna syns inte så tydligt. Aha-känslan uteblir. Det är för suddigt och spretigt. Men ändå är hon så rätt ute. För deras öden berör ju. Egentligen. Men det når inte in. Synd - för jag gillar henne. Boken är inte dålig, men hon fångar inte fjärilseffekten.

Inga kommentarer: