tisdag 17 september 2013

Majomajomajomaaaj

Jag mitt elände har tänkt försöka komma med i en kör. Igen. Jag började och slutade i en kör förra året. En sån där 'alla-kan-sjunga'-variant. Det var glatt, okomplicerat och ganska tråkigt. Inget fel på den kören, men tiden räckte inte och rösten min var skev och svag. Körledaren var förvisso entusiastisk och inspirerande, men det räckte inte. Jag kroknade.

Så därför ska jag nu söka till en kör som är 100 gånger mer avancerad. Den ligger 100 gånger längre bort. Och kommer att ta 100 gånger mer tid i anspråk. Hur tänkte jag nu? För det här är ingen kör man hanterar med vänsterhanden. Och knappast med en skev och svag röst heller. Men det hoppas jag ska lösa sig. Med lite träning...

Kören sjunger barber shop. Kören är bara tjejer. Och det är smink, scenkläder och fnitter för hela slanten. Ja, jag kanske är lite skeptisk så här innan. Och tycker att det är lite töntigt och för mycket. Men det är nog bara en gardering ifall jag inte kommer med... För då kan jag raljera vidare. Men kommer jag med kommer jag antagligen att svälja lösögonfransarna med hull och hår. Så typiskt.

Den största anledningen till att jag verkligen, verkligen vill vara med är att flera goda vänner redan sjunger där. Tänk, de får träffas en gång i veckan. Bara så där. Och chitchatta om familjen, jobbet och livet. Och tänk också att få ha ett eget sammanhang. Ett andrum. Och en stor utmaning.

Så nu sitter jag här. I förorten och sjunger My oh my... högt över min förmåga. Barnen ler ansträngt. Lill-Tjorvas tycker att det låter illa. Fast sen frågade han om mitt jobb tycker att det låter bra. Jo, sade jag. Då tycker jag också det. Sen nynnar han själv vidare på Majomajomajomaaaj...

Inga kommentarer: