torsdag 16 juni 2011

5 stora dagar i livet

Dagen då T sade 'Jag vill ha barn med dig'. Det var stort. Större än att gifta sig. Snacka om livslångt åtagande.

När vi var på ultraljud och barnmorskan sade: 'Visste ni att det var två, eller?'. Jag grät och rös och skrattade om vartannat. Tvillingar! Jag skulle få två barn på en gång! Jag var utvald! T undrade vilken bil vi nu måste köpa?

När vi fick barn förstås. Jag gick full tid med tvillingarna och blev till slut igångsatt. Vi kom dock inte i mål utan det blev kejsarsnitt. De puttade tillbaka A-son och tog ut honom den andra vägen. Han var blek och arg, men frisk och fin. Vildis hade somnat, men skrek vilt när de kom och störde. Själv var jag omtöcknad och sliten och kom inte på hur man kollade om det var en tjej eller en kille. Men de talade om för mig att vi fått en av varje. Vilken lycka. Sen satt T med ett barn på varje arm och väntade på att jag skulle komma tillbaka från uppvak.

När vi gifte oss. Tänk att jag fick uppleva det till slut. Och innan jag fyllde 40. Jag var smal och snygg och lycklig. T var stilig och lång och leende. Jag hade mina fina glittriga gröna skor! Och jag kunde slappna av utan för höga förväntningar. En toppendag!

Och så kom Lill-Tjorvas. Som en bonus. Planerad men ändå lite otrolig. Att det gick fast jag var så gammal. Fast jag var gråhårig och gravid... Det gick fortare denna gång. Och han kom rätt väg. Men med hjälp av en sugklocka och en stark doktor. Vilken känsla när de lade det tunga, varma byltet i min famn. Vi klarade det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kärlek <3 /U