tisdag 21 juni 2011

Trist morsa

Vi har sommarlov i stugan hos mormor & morfar. Gårdagens höjdpunkt var att sova i friggeboden. Inte utan mamma förstås. Men mormor & morfar lovade att ta hand om Lill-Tjorvas på natten, så då började förberedelserna. Filtar, kuddar & täcken. Ficklampor så klart. Vatten om man blir törstig. Fem utvalda spel vi skulle spela på natten. En tidning till mamma - Antik & Auktion.

Sen var det en lång väntan och mycket pirr innan det äntligen var dags att sova. Så mysigt det var att ligga i den lilla stugan. Mamma och A-son delade säng och Vildis skulle sova själv. Men morfar fick gärna ligga där tills hon somnat bara.

Det barnen såg mest fram emot var utflykten som skulle ske mitt i natten. Morfar satte klockan på tolv och då skulle vi smyga ut och utforska skogen. I mörkret. Kanske se en räv eller nåt. Pirrigt värre.

Klockan ett på natten vaknade mamman. Så kallt det verkar där ute. Ruggigt liksom. Och så varmt och skönt det är under täcket. De vill nog hellre sova... Så somnade hon om...

Vilka besvikna barn jag har idag. Det var ju det som var själva grejen. Att vi skulle gå ut mitt i natten. När det var mörkt. Och så vaknade vi inte. Och morfar hade visst satt klockan fel för den ringde klockan nio på morgonen. Så här i dagsljus fattar jag ju det. Så dum jag var som inte väckte dem. Men mitt i natten i varma sängen verkade det inte så viktigt. Så nu blir det till att sova i friggeboden en natt till. Mysigt värre...

Inga kommentarer: