söndag 26 juni 2011

Lyckad efterrätt

Mitt bidrag till midsommarkalaset var som vanligt efterrätten. Provade ett nytt recept i år och är synnerligen nöjd med resultatet. Och jag tror den gick hem hos både barn och vuxna. Slut blev det i alla fall. Receptet hittade jag på ica.se. Jag körde med hallon och blåbär i stället för bara röda bär, så min blev mer lila än rosa - kanske inte lika snygg men mycket god. Vi var 4 vuxna och 4 barn som slukade efterrätten i ett nafs.

Midsommartårta med röda bär 

Ingredienser
ca 500 g blandade frysta. tinade röda bär
1 dl färskpressad apelsinjuice
4 gelatinblad
1 ägg
1 dl socker
4 dl vispgrädde
1/3 tårtbotten (24 cm i diameter. hembakad eller köpt)
3 dl bär till garnering

Gör så här 
1. Mixa bären till en puré och sila bort ev kärnor och skal i en finmaskig sil.
2. Rör ihop puré och apelsinjuice.
3. Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten, ca 5 minuter.
4. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa grädden lätt.
5. Värm purén försiktigt i en kastrull. Ta av från värmen. Lyft upp gelatinbladen och låt dem smälta i purén under omrörning. Låt svalna något.
6. Blanda ner purén i äggvispet och vänd sedan ner grädden.
7. Lägg en tårtbotten i en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Fyll upp med moussen. Ställ i kylen i minst 6 timmar. Dekorera tårtan med bär och kanske några hallonblad strax före servering.
8. Om du använder köpt botten, ta bara en av de tre delarna. De andra kan frysas in och användas vid senare tillfälle.

Inga kommentarer: