onsdag 31 augusti 2011

Kalabalik

Idag har det varit kalabalik i huset. Men det var inte orsakat av oss. En bekant i nöd. Vi hjälpte så gott vi kunde. Men det räckte inte så långt. Sen tog farbror polisen över.

Det fick mig att tänka på civilkurage. Jag tror inte jag har så mycket av den varan. Eller jag hoppas förstås att jag har det. Och jag tror jag har mer nu än förut. Men min spontana tanke är 'Blanda inte in oss.' Den tanken skäms jag för. Men 'akta-min-familj'-känslan är stark och dominerande. Inte så konstigt kanske, men man skulle vilja vara lite mer 'upp-till-kampig'. En sån som säger ifrån ordentligt när något är fel. Med kraft och mod i barm. Jag kanske skulle stå och vifta lite försynt, och räddhågset säga att 'Hallå där. Så där gör man väl inte? Eller? Sluta nu är ni snälla...'

Vilket fånigt ord. Räddhågset. Nej, bort med det. Upp till kamp helt enkelt.

Inga kommentarer: