torsdag 5 januari 2012

Köksdrömmar

Nu får ni hjälpa mig. Vi ska flytta ett kök. Till ett helt annat rum. Skitjobbigt verkar det. Och när man ska skapa ett kök i ett helt annat rum så kan man välja precis hur det ska se ut. Vart ska spisen stå? Diskbänken? Hur många skåp? Ska vi ta bort ett fönster? En dörr? Möjligheterna är oändliga. Vilket gör det lite extra svårt. Och kul förstås. Men nu blev det plötsligt lite bråttom och vi måste bestämma oss snabbt.

Jag har träffat två köksleverantörer och ritat upp två olika förslag. Antagligen borde jag träffa nån mer. Och antagligen borde vi stöta och blöta detta i all oändlighet. Eller så bestämmer vi oss helt enkelt. De två förslagen baseras på om vi tar bort ett fönster eller ej. Vad gäller luckor och färg och sånt är det sekundärt. Just nu tittar vi på layout. Bästa smarta lösningen. Har ni synpunkter? Hjälp oss för sjutton...

Vad som inte syns på bilderna nedan är att det är en dubbeldörr på vänstra långväggen. Den kan man säkert också flytta men helst ska den vara kvar...Det är ett bra ställe att gå in.


5 kommentarer:

kungen o majkis sa...

Rent spontant så gillar jag andra bilden bättre. Känns mer öppet och skönt på nåt vis. Japp. Så skulle jag absolut vilja ha det. Nu är ju bara frågan hur ni vill ha det.

Nina sa...

Först, tack för kommentaren hos mig. Och Gotland är ju fint även på sommaren, men jag kan verkligen rekommendera lågsäsong också!

När det gäller kök... Vi har just total-renoverat ett gammalt hus och då även kök. Våra största diskussioner kom att handla om luckor och kyl, haha. Vi diskuterade i typ ett år innan vi verkligen tog tag i köket. Vi var hos säkert 10 kökstillverkare och ritade olika skisser. Priserna skilde sig åt med flera hundra tusen. Sjukt. Men, några saker som jag känner nu... Är sjukt nöjd med att vi inte har några överskåp utan mycket användbar bänkyta. Vi har bara utdragslådor och inga skåp, det är också mkt bra både översynsmässigt och platsmässigt.

Vårt enda skåp är ett karusellskåp i hörnet och det kan jag också verkligen rekommendera. Vi köpte enkla billiga luckor till sist och tillät oss ett snyggt golv och retro kyl/frys som lyfter helhetsintrycket mycket. Jag gillar ett öppet och luftigt kök med mycket golv och bänkyta. Och just det, vi kör på induktionshäll och separat ugn. Det är också bra eftersom ugnen kan sättas mer i arbetshöjd. Ja, det här kanske inte alls är till någon hjälp men så tycker jag=) Lycka till!

Vardagsbetraktelser sa...

Skoj att ni ska göra nytt kök. Sist jag var hos er stod valet mellan att flytta eller renovera kök. Tycker ni gör helt rätt, kommer gärna på besök fler gånger. Rent spontant så håller jag på det översta köket. Vi gjorde om vårt kök när vi köpte vårt hus och jag ser fördelen med att ha ugn, spis, diskho och kyl och frys samlat.

Ha de bra....

U sa...

Hello - jag gillar översta förslaget mest. För att kylen och frysen inte står i vägen - som jag tycker att de gör lite i alt två. Då kan du ha skänk eller vitrinskåp eller nå´t där efter dörren istället som är mer en vacker möbel. Kommer det att kännas obalans att ta bort ett fönster? Kan inte riktigt se framför mig hur det skulle bli. Men ni har ju gott om fönster kvar. Lite jobbigt att fixa fasaden också förstås - en nackdel med att ta bort fönstret. Det kommer hur som helst att bli suuuuper att ha köket i det där rummet - värsta lyftet för hela huset! Go sister (och Tobbe) go go gooooo! Kram!

Karin sa...

Jag håller med U i mångt och mycket. Tvåan är bäst. Inga skåp i vägen, öppet och härligt. Möjligen ser köksön där lite konstig ut. Fyrkantig skiva kanske? Det blir nog jättebra vilket som. Förslagen är faktiskt ganska lika. Vad ska ni göra med det gamla lilla köket då?