tisdag 10 januari 2012

Min passion för fotoböcker

Jag har en sak som jag älskar att hålla på med. Fotoböcker. Man skapar sin egen fotobok som sedan trycks upp i ett enda exemplar. På fint papper och inbunden och allt. Det blir så fint och mitt huvud sprängs av alla idéer på fotoböcker jag har.

En per år för familjen.
Varsin per år för barnen.
En från bröllopet.
En för varje somnarkollo.
En per semester.
En med fina vackra bilder.
En med porträtt.
En med svartvita bilder.
Osv osv osv

Men hur tidsödande är inte denna passion? När ska jag kunna sitta i lugn och ro och välja bilder. Arbeta med dem i photoshop. Lägga upp dem på ett snyggt sätt i boken. Layouta. Designa. Välja färg och form. Och kanske till och med skriva käcka och fyndiga kommentarer. När ska jag hinna det?

För det måste dessutom bli perfekt. Bara de bästa bilderna. Inga halvmesyrer. Inga sneda horisonter och blixtbleka ansikten. Det ska vara heltäckande och med korrekt information och i kronologisk ordning. Ett oöverstigligt projekt. Vart och ett av dem. Och ändå har jag gjort ungefär tio fotoböcker. Åt andra. I present. Till bröllop. På möhippan. Guldbröllopet. 40-årsfesten. Galet är det.

5 kommentarer:

Vardagsbetraktelser sa...

Jag tror att hemligheten ligger i att komma igång. Så länge du sitter och planerar för hur perfekt allt ska vara så kommer du aldrig att få en fotobok. Varför ska allt bli perfekt första gången. Man lär sig med tiden man misslyckas.

Upptäckte detta när jag började göra mina kort, alla är inte perfekta. Men det är kort som jag gillar....

Go for it!!!! / Kram......

Roger sa...

Kom igång gratis kanske?
Helt gratis personlig fotobok om du bloggar om fotoklok.se
Läs mer här:
http://fotoklok.se/gratis-fotobok.php

U sa...

Å de är sååå fina, dina fotoböcker! De jag sett är pärlor :-)

Anonym sa...

håller med... man kan verkligen göra hur många fotoböcker som helst.. jag gjorde en "Min första bok" och en "2011 i bilder" hos www.solentro.se, den första gav jag bort som julklapp, det var verkligen en höjdarpresent!

ha de7h

Nina sa...

Det här känner jag minsann igen. Jag har gjort typ 2 böcker ever men säger varje år att vi ska göra en för varje år och välja ut bilder under året så det blir mer överstigligt. Hittills går det ganska trögt men hey, nu är det ju ett nytt år...