fredag 30 september 2011

Det där med böcker

Ni kanske redan har tröttnat på att läsa om alla böcker jag läser. Men jag har ju så svårt att göra nåt lite lagom. Tex att bara skriva om en del böcker. Inte alla. Förr i tiden. Innan bloggen. Och lite till innan dess. Så skrev jag alltid direkt i boken vad jag tyckte om den. En liten kort beskrivning av innehåll och min känsla om boken. Det var ett sätt att minnas. För tänk om jag glömde bort vad jag hade tyckt. Huva.

Men ibland så blev en bok liggande. Bra som dålig - jag skulle skriva sen. Senare. Och så glömde jag bort det. Och plötsligt kom jag inte riktigt ihåg. Och boken blev tom. Utan kommentar eller omdöme. Som jag grämde mig! Nu var ju inte listan komplett. Det fanns luckor. Antingen skriver man om alla böcker eller inte alls.

Så nu skriver jag alltmer sällan. Tills nu. På bloggen. Då jag skrev ett omdöme om en bok som berörde. Och plötsligt måste jag skriva om alla böcker igen. Annars är ju inte listan komplett. Tanken slog mig att kanske lägga in gamla böcker också? Då blir ju listan nästan komplett. Och så har jag skapat ännu ett projekt som aldrig kan avslutas...

Vart tog mitt lagom vägen? Varför måste allt listifieras hela tiden? Varför måste jag alltid ha allt eller inget? Var kommer denna önskan om att kategorisera, sortera och vara komplett ifrån? Det gör projekten ohanterliga och ständigt oavslutade?

Så nu tänker jag inte skriva om den här boken. Och inte om en del andra heller. Det får bli min övning. Bara böcker som berör och som måste rekommenderas. Och jag får leva med att listan inte är komplett. Jag får leva med att ni inte vet om alla böcker jag läser. Men bara så ni vet - jag läser en hel del.

...om det inte är så att ni verkligen verkligen vill läsa om alla böcker jag läser förstås...

Inga kommentarer: