tisdag 13 september 2011

Personal Trainer forts

Nu har hon varit här. Den personliga tränaren. Huh. Jag var faktiskt lite nervös. Vi pratade upplägg och vad jag gör nu och vad jag borde göra och vad jag vill uppnå. Jag vill tex gå ner tio kilo utan att sluta äta en massa gott. Det funkar inte sade hon. Typiskt. Sen kommer hon att lägga upp ett träningsprogram 'special-for-me'. Det ska utföras hemma och jag ska skriva träningsdagbok och hon kommer att följa upp och tjata ifall jag inte gör det jag ska.

Känns lite konstigt att betala en vilt främmande människa för att hon ska ringa och kolla att jag tränar som jag ska. Min man har erbjudit sig att tjata gratis, men det har ju inte funkat förr. Stackarn får ju bara skäll då. Utan att få betalt.

Nu ska jag fundera på om jag vill köra vidare. Känner att jag borde, men är lite fundersam över om det kommer att funka. Vill jag helhjärtat? Kommer jag att sluta smygäta godis och choklad? Kommer jag att ljuga och säga att jag har tränat fast jag kollade på TV istället? Kommer jag att gladeligen betala vad det kostar som straff för att jag fuskar? Kommer jag hoppa på detta bara för att det är en kul grej att blogga om? Eller blir detta verkligen en hälsoblogg nu?

Frågorna är många. De där tio kilona hägrar. Tänk om jag kan bli lika snygg som när jag gifte mig för fyra år sen?! Det är nu jag borde lägga upp två bilder - en på magen för fyra år sen och en på magen nu. Men jag besparar er den ena bilden... Hoppas ni fattar att detta är bilden när jag är smal och snygg...

1 kommentar:

Richard - vardagsbetraktelser sa...

Den natten kommer jag ihåg, då det dansades hela natten. De var en rolig natt/stund, .... roligt att jag fick vara med om den, så tack igen!!

Nu till allvaret.
Du kommer aldrig att komma tillbaka till den människan som du var då för fyra år sedan. Att tro det är detsamma som att lura sig själv. Kanske kilomässigt, men inte som samma människa.Du har utvecklats under fyra år vilket också innebär att du har förändrats under fyra år. Vissa förändringar är man glad över och vill ha kvar, medans vissa är man mindre glad över och vill förändra.

Kommer man fram till att man vill förändra något handlar det om att man inte är nöjd med den tillvaron man har nu, det måste alltid starta med att man är missnöjd med sin tillvaro. Bestämmer man sig dock för att genomföra förändringen har man även slutat acceptera att det är som det är vilket är positivt. Nu har du tagit första steget, men även det minsta. Att bestämma sig för att genomföra det är enligt mig inte så svårt. Det svåra är att våga göra det.

När du gör ett val att förändra något medför det alltid en massa konsekvenser. Konsekvenser iform av val man måste ta. Valen är olika från person till person. Fundera igenom vilka val du måste göra. Är du inte beredd på att göra de valen kanske det är den förändringen du ska lägga ner tid på först. man kan inte lösa ett problem genom att hoppa över orsaken till problemet.

Klartext: Man kan inte hoppa över att småäta om man vill gå ner i vikt. Tror du inte på att du kan sluta att småäta kanske det är just det du ska börja jobba med fösrt, och då behövs ingen PA just nu. Då räcker stödet och hejaropen från omgivningen bra.

Kram Richard / Motivatör