måndag 19 september 2011

Friidrottsfunktionären


I helgen har jag varit en god förälder och ställt upp som funktionär på en friidrottstävling. Jag fick rollen som tidtagare. En av fyra faktiskt. Där stod vi med varsitt tidtagarur och tog tid på varsitt barn när de sprang, joggade, lufsade, kämpade, gled eller skuttade 60 m. Det var lite pirrigt för man vet ju att det är på riktigt. Verkligen på riktigt. Och man vill ju inte missa en start och sedan förklara för lilla Lisa att just hennes tid inte kom med. Fast det såg snabbt ut. Eller för all del för stora Torsten som troligtvis slog personbästa om bara klockan hade stannat...

Men nu gick det bra. Jag missade ingen start och lyckades få stopp på klockan i varje lopp. Sen kan man ju tycka att tidtagningen blir lite väl godtycklig när fyra olika personer med olika reaktionshastighet och koncentrationsförmåga ska försöka starta sin klocka samtidigt genom att titta på en pistols rökpuff i andra änden av stadion. (Ja, det heter väl stadion fast den är ytte-pytte-liten...) Men jag tror vi fick in rätt bra rutin efter alla femtio-elva 60 m-lopp och stafetter och 600 m-lopp... Det tog sin tid (haha) och jag var tröttare än tåget efter en eftermiddag på helspänn.

Vildis deltog i tävlingen. Hon ville verkligen inte. Inte nu längre. Förut lät det kul men inte nu. Det var alldeles för mycket folk där och tittade. Men när hon väl kom igång gick det jättebra. Någon tävlingsinstinkt har hon inte än, men med placeringar som femma och sexa av 15-20 tjejer i samma ålder tror jag hon fick mersmak. Jag var jättestolt så klart. 2.42 m i längd, 3.99 m i kula och tiden 11.40 på 60 m. Det är ju toppenbra! Och så fick hon ju ännu en fin vattenflaska!

1 kommentar:

Vardagsbetraktelser - Richard sa...

Jag skulle vara funktionär i hundklubben en gång och vakta "gungbrädan" i Agilityn. Min uppgift var att vippa tillbaka brädan när hunden sprungit över tills nästa hund kom.

När en hund kom så var helt plötsligt inte brädan tillbakavippad. Hur kunde det bli så? Undrar om det är därför de inte frågat mig någon mer gång?.....